NÁVODY

Jarní měsíce letošního roku přinesly do našich životů řadu omezení, mezi jiným i omezení běžné činnosti úřadů. Řada občanů pro jistotu odkládala návštěvu úřadu i v době, kdy to ještě (nebo už) bylo oficiálně možné. Většinu Vašich požadavků ovšem může úřad vyřídit i bez osobní návštěvy, což se hodí v mimořádných situacích, jako byla ta na jaře, ale i v případě, že se třeba zdravotně necítíte dobře, nebo naopak prostě jenom nechcete ztrácet čas cestou na úřad. Řešením je Portál občana, který máme na našich webových stránkách. Ukážeme Vám jak na to. Nejdřív vás seznámíme s tím, jaké druhy informací zde naleznete a jaké činnosti můžete na portálu provádět a pak Vás seznámíme s variantami registrace a plateb.

Nejjednodušší registrace je pomocí eObčanky s aktivovaným čipem. V tomto případě se lze registrovat do Portálu občana přímo bez návštěvy úřadu. eObčanka se pak používá i pro každé další přihlášení do Portálu. Pokud eObčanku občan nemá, může požádat o předčasnou výměnu občanského průkazu bez čipu za eObčanku (stejným způsobem jako o výdej nového občanského průkazu). Tuto předčasnou výměnu bude ale muset uhradit dle platného ceníku. Pokud eObčanku má, ale neaktivoval si čip, doporučujeme navštívit pracoviště osobních dokladů a nechat si čip aktivovat. K aktivaci nepotřebujete nic, pouze eObčanku a připravit si dva číselné kódy (podobně jako PIN). Aktivací eObčanky si otevře cestu k elektronické komunikaci nejen s naším úřadem, ale i s jinými orgány státní správy, např. prostřednictvím státního Portálu veřejné správy, ČSSZ atd.

Kromě eObčanky lze využít i další možnosti elektronické identifikace. Více informací naleznete na webu info.identitaobcana.cz.

Podmínky pro přihlášení:
  • Elektronický občanský průkaz s aktivovaným čipem pro elektronickou identifikaci
  • Čtečka karet
  • Stažená a nainstalovaná aplikace eObčanka

Většinu informací, které skrývá menu v levé části obrazovky jste již nejspíše objevili. Takže víte, že tam naleznete například kontakty na úřad, úřední desku, či přechod na stránky portálu občana MV ČR. Zajímavou záložkou je Klikací rozpočet, kde naleznete kompletní informace o hospodaření města a můžete proklikávat např. zobrazované roky nebo skupiny informací (rozpočet, příjmy, výdaje atd.). Pokud se chystáte na úřad vyzvednout si doklady, doporučujeme využít Rezervace termínu.

  1. Můj portál
    V záložce Můj portál naleznete dokumenty, formuláře, žádosti, které jste odesílal, i odpovědi a ně. Dále zde naleznete sekci Moje platby, kde je přehled Vašich plateb vůči městu a sekci Moje dotace, kde případně naleznete žádosti o dotace, které jste odesílal.

  2. Životní situace
    Po přihlášení do portálu občana můžete bez návštěvy úřadu ne jenom prohlížet zveřejněné informace, ale i přímo řešit své životní situace.
    Můžete zde vyplňovat a odesílat různé formuláře, které máme na stránkách. Například pokud chcete vidět návrh územního plánu, můžete o to požádat vyplněním formuláře „Žádost o poskytnutí informací dle paragrafu 106“. Protože přihlášení do portálu je způsobem identifikace, nepotřebujete už nic podepisovat, scanovat, všechno přímo odešlete tlačítkem.

  3. Přihlášení k místním poplatkům
    Další oblastí, ke které můžete využít portál občana, je přihlašování k místním poplatkům, nebo dělání změn.
    Můžete třeba přihlásit platbu za psa či komunální odpad. Referent v úředních hodinách Vaši žádost zkontroluje, potvrdí v evidenci a vystaví předpis. Ten pak naleznete v záložce Osobní účet.

  4. Osobní účet
    Osobní účet Vám přehledně sumarizuje Vaše závazky k městu. Naleznete tam vydané předpisy (např. za komunální odpad, či psa), různé správní poplatky, či pokuty a to ne jenom letošní, ale i ty z předešlých let. U každého závazku máte informace o částce, číslo účtu, variabilní symbol a samozřejmě informaci o tom, zda byla uhrazena, či nikoliv. Po rozkliknutí můžete vidět další detaily.